Eko marketing 0

Ekomarketing i CRS

Jednym z najczęściej poruszanych współcześnie tematów, które wzbudzają wiele emocji jest szeroko rozumiana ekologia. Niekorzystne zmiany jakie zaszły na przestrzeni lat w całym ekosystemie naszej planety sprawiły, że zarówno pojedyncze osoby jak i całe firmy zaczęły zastanawiać się nad ukierunkowaniem swoich działań w taki sposób by były one przyjazne dla środowiska naturalnego. Z takich właśnie oczekiwań wyłonił się nowy trend a mianowicie ekomarketing.

Co to jest ekomarketing?

Ekomarketing znany jest również pod pojęciem green marketing (w tłumaczeniu zielony marketing). W wielkim skrócie eko marketing to podejmowanie inicjatyw i prowadzenie biznesu, w sposób zgodny z ekologicznymi wyznacznikami. Z nimi wiąże się na przykład kreowanie kampanii reklamowych, których głównym przekazem są właśnie powyższe wartości ekologiczne czy też tworzenie gadżetów reklamowych z przyjaznych środowisku materiałów. Rynek EKO to ogromny obszar. Londyńska firma “Mintel” wyspecjalizowana w badaniach rynku szacuje, że 12% obywateli Stanów Zjednoczonych można określić mianem “True Greens” (z ang. Prawdziwie Zieloni) - klientów aktywnie poszukujących i regularnie kupujących ekologiczne produkty. Z kolei określenie “Light Greens” (z ang. Lekko Zieloni) zarezerwowane jest dla osób stanowiących 68% obywateli U.S, korzystających z “zielonych” produktów, od czasu do czasu. Pokazuje to zarówno jak duży potencjał ma ekomarketing ale również jak istotna jest to kwestia dla dużej części społeczeństwa, założyć można, że szacowanie przyniosłoby podobne wyniki w warunkach Europejskich.

CRS - Społeczna odpowiedzialność biznesu

Jedną z najczęściej stosowanych przez firmy na całym świecie strategii z zakresu ekomarketingu jest wspomniane wcześniej wytwarzanie produktów z recyklingu i nadawanie im właściwości biodegradowalnych. Taką droga poszły między innymi największe sieci marketów zdając sobie sprawę z tego jak pozytywnie wpłynie to na ich wizerunek wśród klientów. Bardziej zaawansowaną formą proekologicznych rozwiązań jest zastosowanie podejścia “Corporate Social Responsibility”, które zakłada uwzględnienie interesów społecznych i ochronę środowiska, już na etapie budowania strategii.

Społeczna odpowiedzialność biznesu to rozbudowane pojęcie obejmujące obszary takie jak:

1. Zaangażowanie społeczne - obszar ten dotyczy włączenia w działalność firmy organizacji społecznych i charytatywnych, angażowania się w lokalne wydarzenia oraz nawiązania dialogu społecznego.

2. Uczciwe praktyki - przeciwdziałanie korupcji, dbanie o zdrową konkurencję oraz poprawne, z etycznego punktu widzenia, zachowanie względem innych podmiotów.

3. Warunki pracy - chodzi tu o dobre praktyki w miejscu pracy, jak również dbanie o rozwój pracowników oraz ich potrzeby.

4. Prawa człowieka - odnoszą się głównie do szacunku do każdego człowieka, działań na rzecz zmniejszenia ilości przypadków wszelkiej dyskryminacji, jak i działania na rzecz ochrony praw pracowniczych.

5. Środowisko - w tym punkcie liczą się wszelkie działania proekologiczne, zmniejszenie wpływu działalności na środowisko naturalne, ograniczenie emisji zanieczyszczeń, ograniczenie ilości wykorzystywanych surowców.

6. Relacje Konsumenckie - “Społeczna odpowiedzialność biznesu” skupia się również na budowaniu relacji z konsumentem, ważna jest przejrzysta polityka marketingowa, rzetelne informowanie odbiorców na temat oferowanych produktów.

7. Organizacja firmy - efektywne zarządzanie działalnością w sposób zgodny z ekologicznymi wyznacznikami i w trosce o środowisko

Doskonałym przykładem tego typu działań może być jedna z czołowych marek motoryzacyjnych Toyota, która w 2016 roku jako pierwsza rozpoczęła masową produkcję samochodu na wodór (Toyota Mirai). Prekursorami w tym zakresie były oczywiście wielkie światowe marki, lecz ich śladem chętnie podążyły także polskie firmy.

Eco marketing jako chwyt marketingowy

Niestety pomimo tego, że ekomarketing to coś z pewnością pozytywnego to na rynku nie brakuje firm, które zdają się wykorzystywać go wyłącznie do poprawy wizerunku nie dbając przy tym by przekaz zewnętrzny odpowiadał rzeczywistym działaniom. Jak się wydaje do takich ekomanipulacji, inaczej nazywanych “greenwashingiem” dochodzi głównie dlatego, że obecnie brak jest jasnych zasad, a w szczególności organów, które sprawdzały by czy deklarowane przez daną firmę wartości faktycznie są przestrzegane.

Co zrobić by eko marketing jednak zadziałał?

Aby eko marketing mógł odnieść sukces należy połączyć go z podejmowaniem inicjatyw ekologicznych przez samych klientów. Ważne jest bowiem nie tylko inwestowanie w firmowe działania o charakterze ekologicznym, lecz również w edukacje naszych konsumentów. Angażowanie klientów w akcje społeczne czy proekologiczne, daje im możliwość dłuższego obcowania z marką - co zgodnie z psychologicznym efektem “czystej ekspozycji” wpłynie pozytywnie na jej odbiór. Takie działanie doskonale wpisuje się zresztą w trend społecznej odpowiedzialności biznesu z którym coraz większa liczba firm również współcześnie się utożsamia.

Komentarze do wpisu (0)

Waluty

OMIJAMY COVID: Pakujemy i rozsyłamy zamówione gadżety wprost do Waszych klientów i odbiorców !

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
;
Sklep internetowy Shoper Premium