Promoshop
Koszyk do wyceny
Zamknij
Kontynuuj zakupy ZAMAWIAM
suma: 0,00 zł
Ulubione produkty
Lista ulubionych jest pusta.

Wybierz coś dla siebie z naszej aktualnej oferty lub zaloguj się, aby przywrócić dodane produkty do listy z poprzedniej sesji.

Cześć 💖 Tu znajdziesz swoje gadżety reklamowe ➜
Gadżety

Ekomarketing

Ekomarketing - to nie tylko moda

Jednym z najczęściej poruszanych współcześnie tematów, które wzbudzają wiele emocji jest szeroko rozumiana ekologia. Niekorzystne zmiany jakie zaszły na przestrzeni lat w całym ekosystemie naszej planety sprawiły, że zarówno pojedyncze osoby jak i całe firmy zaczęły zastanawiać się nad ukierunkowaniem swoich działań w taki sposób by były one przyjazne dla środowiska naturalnego. Z takich właśnie oczekiwań wyłonił się nowy trend a mianowicie ekomarketing. Coraz bardziej świadomi w kwestiach związanych z ochroną środowiska, chcemy żyć w zgodzie z naturą, wprowadzamy zmiany do swojego życia, uczymy się nowych nawyków - segregujemy śmieci, zwracamy uwagę na opakowania produktów. Interesuje nas, z czego zostały wykonane, czy są biodegradowalne, a to wszystko by być bardziej EKO.

Firmy również uległy temu trendowi, wprowadzając do swoich działań marketingowych tzw. zielony marketing lub marketing ekologiczny. Ekologiczne gadżety reklamowe to najlepszy sposób, aby zakomunikować o tym, że firma prowadzi swój biznes w sposób świadomy i odpowiedzialny, nie zagrażając przy tym środowisku.

W wielkim skrócie eko marketing to podejmowanie inicjatyw i prowadzenie biznesu, w sposób zgodny z ekologicznymi wyznacznikami. Z nimi wiąże się na przykład kreowanie kampanii reklamowych, których głównym przekazem są właśnie powyższe wartości ekologiczne czy też tworzenie gadżetów reklamowych z przyjaznych środowisku materiałów. Rynek EKO to ogromny obszar. Londyńska firma “Mintel” wyspecjalizowana w badaniach rynku szacuje, że 12% obywateli Stanów Zjednoczonych można określić mianem “True Greens” (z ang. Prawdziwie Zieloni) - klientów aktywnie poszukujących i regularnie kupujących ekologiczne produkty. Z kolei określenie “Light Greens” (z ang. Lekko Zieloni) zarezerwowane jest dla osób stanowiących 68% obywateli U.S, korzystających z “zielonych” produktów, od czasu do czasu. Pokazuje to zarówno jak duży potencjał ma ekomarketing ale również jak istotna jest to kwestia dla dużej części społeczeństwa, założyć można, że szacowanie przyniosłoby podobne wyniki w warunkach Europejskich.

CRS - Społeczna odpowiedzialność biznesu

Jedną z najczęściej stosowanych przez firmy na całym świecie strategii z zakresu ekomarketingu jest wspomniane wcześniej wytwarzanie produktów z recyklingu i nadawanie im właściwości biodegradowalnych. Taką droga poszły między innymi największe sieci marketów zdając sobie sprawę z tego jak pozytywnie wpłynie to na ich wizerunek wśród klientów. Bardziej zaawansowaną formą proekologicznych rozwiązań jest zastosowanie podejścia “Corporate Social Responsibility”, które zakłada uwzględnienie interesów społecznych i ochronę środowiska, już na etapie budowania strategii.

[product category_id="2154510" limit="18" slider="true" onlyAvailable="true"]

Społeczna odpowiedzialność biznesu to rozbudowane pojęcie obejmujące obszary takie jak:

1. Zaangażowanie społeczne - obszar ten dotyczy włączenia w działalność firmy organizacji społecznych i charytatywnych, angażowania się w lokalne wydarzenia oraz nawiązania dialogu społecznego.

2. Uczciwe praktyki - przeciwdziałanie korupcji, dbanie o zdrową konkurencję oraz poprawne, z etycznego punktu widzenia, zachowanie względem innych podmiotów.

3. Warunki pracy - chodzi tu o dobre praktyki w miejscu pracy, jak również dbanie o rozwój pracowników oraz ich potrzeby.

4. Prawa człowieka - odnoszą się głównie do szacunku do każdego człowieka, działań na rzecz zmniejszenia ilości przypadków wszelkiej dyskryminacji, jak i działania na rzecz ochrony praw pracowniczych.

5. Środowisko - w tym punkcie liczą się wszelkie działania proekologiczne, zmniejszenie wpływu działalności na środowisko naturalne, ograniczenie emisji zanieczyszczeń, ograniczenie ilości wykorzystywanych surowców.

6. Relacje Konsumenckie - “Społeczna odpowiedzialność biznesu” skupia się również na budowaniu relacji z konsumentem, ważna jest przejrzysta polityka marketingowa, rzetelne informowanie odbiorców na temat oferowanych produktów.

7. Organizacja firmy - efektywne zarządzanie działalnością w sposób zgodny z ekologicznymi wyznacznikami i w trosce o środowisko

Doskonałym przykładem tego typu działań może być jedna z czołowych marek motoryzacyjnych Toyota, która w 2016 roku jako pierwsza rozpoczęła masową produkcję samochodu na wodór (Toyota Mirai). Prekursorami w tym zakresie były oczywiście wielkie światowe marki, lecz ich śladem chętnie podążyły także polskie firmy.

Eco marketing jako chwyt marketingowy

Dział marketingu musi dopasować się do potrzeb klientów, a te nie kończą się wyłącznie na tym, by produkt był użyteczny, atrakcyjny wizualnie i w rozsądnej cenie. Dzisiejszy konsument wybierając oferty bierze pod uwagę również aspekt ekologiczny. Firmy mają więc za zadanie nie tylko przyciągnąć klienta i zainteresować go swoim towarem, ale także udowodnić, że ich działania idą w parze z poszanowaniem środowiska naturalnego. Poprzez reklamę i rozdawanie gadżetów ekologicznych przedsiębiorstwa komunikują postawę eko.

Niestety pomimo tego, że ekomarketing to coś z pewnością pozytywnego to na rynku nie brakuje firm, które zdają się wykorzystywać go wyłącznie do poprawy wizerunku nie dbając przy tym by przekaz zewnętrzny odpowiadał rzeczywistym działaniom. Jak się wydaje do takich ekomanipulacji, inaczej nazywanych “greenwashingiem” dochodzi głównie dlatego, że obecnie brak jest jasnych zasad, a w szczególności organów, które sprawdzałyby czy deklarowane przez daną firmę wartości faktycznie są przestrzegane.

[product category_id="275188" limit="18" slider="true" onlyAvailable="true"]

Co zrobić by eko marketing jednak zadziałał?

Aby eko marketing mógł odnieść sukces należy połączyć go z podejmowaniem inicjatyw ekologicznych przez samych klientów. Ważne jest bowiem nie tylko inwestowanie w firmowe działania o charakterze ekologicznym, lecz również w edukacje naszych konsumentów. Angażowanie klientów w akcje społeczne czy proekologiczne, daje im możliwość dłuższego obcowania z marką - co zgodnie z psychologicznym efektem “czystej ekspozycji” wpłynie pozytywnie na jej odbiór. Takie działanie doskonale wpisuje się zresztą w trend społecznej odpowiedzialności biznesu z którym coraz większa liczba firm również współcześnie się utożsamia.

Skuteczny EKO-komunikat

Oto kilka działań, które w efektywny sposób zaprezentują odbiorcom ekologiczną postawę:

Podążaj za trendami - obserwuj rynek, social media, nie ograniczaj się w poszukiwaniu inspiracji. Kiedy pojawia się zauważalna moda np. na ekologiczne głośniki Bluetooth z bambusa, warto zareagować konkursem z taką właśnie nagrodą. Taki "event" będzie atrakcyjny w oczach klienta ze względu na przekaz oraz spełniający wszelkie wymagania ekologiczny upominek.

Wybierz upominki z naturalnych materiałów - główną cechą ekologicznego upominku reklamowego są w 100% odnawialne materiały - idealnie jeśli będą pochodziły z recyklingu. W grę wchodzą ołówki z bambusa, torby bawełniane z logo, notes z kartkami z recyklingu, kubki z włókna bambusowego i PP, długopisy korkowe i papierowe, smycze wykonane z kukurydzy. Jak widać - gadżety bambusowe wiodą tutaj prym. Takie upominki przekazane kontrahentom, partnerom biznesowym czy klientom, świadczyć będą o wysokiej świadomości i wrażliwości firmy w kwestiach ekologicznych oraz zakresie dbania o środowisko.

[product category_id="2154498" limit="18" slider="true" onlyAvailable="true"]

Dostosuj opakowania - realizując kampanię reklamową, jedną z podstawowych zasad jest zachowanie spójności przekazu. Dlatego sporą część uwagi należy poświęcić opakowaniom produktu w procesie dystrybucji. Jeżeli upominek ma informować klienta o ekologicznej świadomości firmy, nie może być opakowany szkodliwym dla środowiska plastikiem. Jeśli planujesz szczególny upominek dla kontrahenta czy partnera biznesowego zastanów się nad opakowaniem drewnianym - nada podarkowi szlachetnego i eleganckiego wyglądu. Jeżeli kampania skierowana jest do szerszej grupy odbiorców, kartonowe opakowania pochodzące z recyklingu świetnie spełnią swoją rolę.

Bądź społecznie odpowiedzialny - oprócz planowania własnych działań zgodnie z ideą EKO, warto zaangażować się w inne proekologiczne akcje czy kampanie społeczne. Możesz również rozważyć współpracę z fundacją lub instytucjami charytatywnymi. To doskonały sposób na dotarcie do szerszej grupy odbiorców, których łączy wspólna troska o stan środowiska.

Zachowaj szczerość - to bardzo ważne, aby podejmowane działania nie były jedynie pozorne. Wystarczy nawet drobna niespójność, aby wzbudzić uwagę publiki, niekoniecznie w pozytywnym sensie. Zaobserwować to zjawisko mogliśmy w przypadku gigantów takich jak Coca-Cola, Palmolive czy Żywiec Zdrój. Sytuacje takie zdarzają się czasem ze względu na zwyczajne niedopatrzenia, czasem jednak opinia publiczna odbiera je jako działania mające na celu wprowadzić odbiorcę w błąd. Tzw. “Greenwashing” może być pułapką, która negatywnie wpłynie na wizerunek marki, dlatego podjęte działania traktowane jako eko marketing, muszą być starannie zaplanowane i szczere w komunikacji z odbiorcą.

Ekologiczne gadżety reklamowe

Większość z gadżetów ekologicznych daje możliwość umieszczenia logo swojej marki, dzięki czemu świetnie sprawdzają się na targach oraz konferencjach i są nieodłącznym elementem kampanii promocyjnych marki. Trend ten wynika bezpośrednio z oczekiwań odbiorców. Potwierdzają to “Badania Świadomości Ekologicznej”, wykonywane cyklicznie od 2011 roku. We wspomnianej wcześniej kwestii opakowań, blisko 60% respondentów tego badania twierdzi, “że wprowadzenie zakazu sprzedaży jednorazowych przedmiotów codziennego użytku z tworzyw sztucznych przyczyni się do ochrony środowiska w Polsce”. Odpowiedzi udzieliło 1000 osób dorosłych. To jeden z wielu dowodów na to, że ekologiczna moda wynika z rosnącej świadomości ekologicznej, jest to trend, który już spowodował nieodwracalne zmiany na rynku. Przez co w obecnym momencie trudno wyobrazić sobie powrót do wysoce eksploatujących środowisko rozwiązań.

[product category_id="2154513" limit="18" slider="true" onlyAvailable="true"]

Holder do góry
Szablon Shoper Modern 3.0™ od GrowCommerce
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium