
Co to jest tampodruk?
To nic innego jak nakładanie specjalnej farby drukarskiej na znakowany obszar. Farba nanoszona jest za pomocą miękkiego, przeważnie silikonowego stempla, który nazywamy tamponem. Tampony występują w przeróżnych kształtach, są niezwykle elastyczne i z łatwością dopasowują swój kształt do kształtu zadrukowanego przedmiotu. Dzięki temu znakowanie zarówno wklęsłych jak i wypukłych powierzchni jest bardzo proste.
Tampodruk stosujemy najczęściej do druku na przedmiotach z tworzyw sztucznych, drewna, ceramiki, szkła i metalu, oraz innych drobnych rzeczy. Jest to niezastąpiona technika dzięki, której logotypy są bardzo wyraźne, czytelne i doskonale odwzorowują oryginalny wygląd. Co jest nam potrzebne do korzystania z tej techniki?
Do nadruku właśnie tą techniką będą nam potrzebne:
- Tamponiarka
- matryca (metalowa szlifowana lub polimerowa płytka z wyrytym lub wytrawionym wzorem),
- tampon
- farba
Wyróżnia się 3 rodzaje tamponiarek: ręczną, półautomatyczną i automatyczną. Tamponiarki ręczne to z reguły urządzenia jednokolorowe. Modele automatyczne mogą wykonywać nawet do 12 kolorów w jednym procesie nadruku. Tamponiarki mogą mieć otwarty lub zamknięty kałamarz. Do wykonania nadruku niezbędna jest matryca, z wzorem do nadruku, z której z kolei tampon nabiera farbę. Największą żywotność mają matryce stalowe, dodatkowo jej atutem jest fakt, iż możemy ją wykorzystywać z obu stron.
Występują 3 główne czynniki, które wpływają na jakość druku:
- Dobór odpowiedniej wielkości tamponu do detalu, na którym będziemy wykonywany nadruk
- Odpowiednio przygotowana matryca
- Odpowiednio dobrana farba do powierzchni zadrukowywanej
Tampodruk sprawdza się na bardzo trudnych powierzchniach. Farby tampodrukowe powstają w oparciu o wzornik kolorystyczny RAL oraz Pantone. Dzięki temu nadruk staje się wręcz nieusuwalny z danego gadżetu. Jest popularny i często wykorzystywany ze względu na niską cenę oraz duże możliwości w znakowaniu zarówno niewielkiej jak i dużej ilości gadżetów. Jak nietrudno się domyślić, bardzo ważnym czynnikiem w tej technice jest odpowiedni dobór farby do znakowanego gadżetu.
Tampodruk na drobiazgi jest to popularna i tania technologia stosowana zwykle do druku na małych przedmiotach o różnorodnych kształtach. Polega na przenoszeniu farby z kałamarza na przedmiot przy pomocy automatycznej gumowej pieczęci - tamponu. Sugerowana powierzchnia nadruku zależy od kształtu przedmiotu i kształtu tamponu, np.: na długopis 60 mm x 7 mm, na kubek 40 mm x 60 mm. Tampodruk stosujemy najczęściej do druku na przedmiotach z tworzyw sztucznych, drewna, ceramiki, szkła i metalu. Warto pamiętać, że druk każdego koloru na przedmiocie jest dodatkowo taryfikowany, dobrze więc zredukować ilość kolorów w logo i treści nadruku do niezbędnego minimum. Proszę również pamiętać, że nadruk w kilku miejscach na jednym przedmiocie również jest taryfikowany osobno za każde miejsce. Na szczęście tampodruk można zetrzeć, zmyć specjalnym rozpuszczalnikiem (PS2) w przypadku błędu, choć nadruk pozostawia mikroskopijny wżer widoczny pod światło.
Drukowanie tamponowe (tampodruk) to technika drukowania wklęsłego. Polega na nanoszeniu na podłoże farby z płaskiej formy drukowej, posiadającej wklęsłe elementy drukowe, za pomocą gładkiego stempla (tamponu) o odpowiednim kształcie. Technika ta umożliwia drukowanie na podłożach takich jak: guma, szkło, tworzywa sztuczne. Stosuje się ją do nadrukowania bardzo zróżnicowanych powierzchni, od długopisów, części samochodowe po sprzęt AGD i RTV. Możliwe jest znakowanie dużej ilości przedmiotów w krótkim czasie. Tampodruk charakteryzuje się wysoką rozdzielczością i dobrą jakością nadruku.
[caption id=""attachment_2602"" align=""aligncenter"" width=""1280""] tampodruk nadruki[/caption]
Ograniczenia:
- Obszar zadruku maksymalnego na różnych przedmiotach jest ograniczony (półokrągłe, krzywizny, okrągłe)
- Pasowanie kolorów - łatwo pasować 2 kolory. Więcej jest trudniej i drożej (przykład długopis Butterfly/Promoshop)
- Ilość miejsc + ilość kolorów buduje nam cenę nadruku (przykład długopis Butterfly/Promoshop)
- Nie drukujemy na rzeczach z włoskami - tkaniny, klocki
- Czas schnięcia farby - kilka mikrosekund, ale są wyjątki: metal, szkło i ceramika (po dodaniu utwardzacza, farba schnie aż 48 h)
- Nieodtłuszczona, brudna, dotykana powierzchnia nie przyjmuje farby w sposób trwały - np.: ręcznie skręcane długopisy lub używane długopisy, na których trzeba coś dodrukować (nowy telefon, nowy adres)
Sposoby na oszczędność:
- Ta sama wielkość matrycy do wykorzystania na różnych przedmiotach.
- Wznowienie druku (matryca nadaje się do ponownego użycia w ciągu kolejnych 6 miesięcy lub do 10.000 nadruków)
- Nadruk jasnego koloru na ciemnym tle podrażnia nadruk o 50% („syndrom IKEA”). Jeśli możemy, to lepiej zastosować nadruk w kontrze. Lub jeśli gadżet musi pozostać ciemny, użyjmy srebrnej farby, która jest bardzo kryjąca.
- Srebrny utwardzony nadruk o ton ciemniejszy od metalu na którym został nadrukowany, świetnie imituje grawer laserowy, a jest kilkakrotnie tańszy.
- Nie jest oszczędnością kupienie sobie upominku reklamowego w sklepie, hurtowni, bo taniej, i przyniesienie go do nadruku! Bardzo często mamy do czynienia z tworzywami polipropylenowymi lub impregnowanymi tkaninami, które nie przyjmują standardowych farb drukarskich. Jeśli rzecz jest wykonana z powszechnie występującego w sklepach polipropylenu, to chociaż tańsza, ale trudniej się drukuje - inaczej (droższe farby, polaryzacja przed nadrukiem: czyli podgrzanie do określonej temperatury lub przetarcie specjalnym antystatykiem). Podstawowe tworzywo ABS (95% upominków plastikowych) w popularnych katalogach wspaniale przyjmuje nadruk.
- Czy możesz sam sobie spakować towar? Czy towar musi być spakowany? Koszt czynności towarzyszących drukowi jest olbrzymi - pakowanie, rozpakowywanie kartoników, woreczków, bateryjek, montaż i demontaż np.: tarcz zegarów trwa kilkanaście razy dłużej niż samo drukowanie. Buduje to koszty i trwa sporo czasu. Jeśli możemy z tego zrezygnować, zróbmy to i domagajmy się niższej ceny.
- Oszczędzimy wiele pieniędzy, gdy odpowiednio wcześnie zadbamy o to, by nasze logo składało się z podstawowych kolorów i dodatkowo, żeby istniało w wersji monochromatycznej (jednokolorowej). Profesjonalnie zaprojektowane logo powinno opierać się o kolory ze skal podstawowych, a więc powszechnie występujących farb, nie powinno zawierać rastrów i przejść tonalnych. Najlepiej, żeby nie miało więcej niż 3-4 kolory.
- Oszczędźmy na nadruku przynajmniej jednego koloru. Wyjmijmy wiodący kolor z logotypu i poszukajmy go wśród kolorów upominków reklamowych i nadrukujmy pozostałe kolory. Wiodący kolor wyjdzie z tła. Ten sam efekt, a koszt wyraźnie niższy.