Co to jest tampodruk?

Co to jest tampodruk?

To nic innego jak nakładanie specjalnej farby drukarskiej na znakowany obszar. Farba nanoszona jest za pomocą miękkiego, przeważnie silikonowego stempla, który nazywamy tamponem. Tampony występują w przeróżnych kształtach, są niezwykle elastyczne i z łatwością dopasowują swój kształt do kształtu zadrukowanego przedmiotu. Dzięki temu znakowanie zarówno wklęsłych jak i wypukłych powierzchni jest bardzo proste.

Tampodruk stosujemy najczęściej do druku na przedmiotach z tworzyw sztucznych, drewna, ceramiki, szkła i metalu, oraz innych drobnych rzeczy. Jest to niezastąpiona technika dzięki, której logotypy są bardzo wyraźne, czytelne i doskonale odwzorowują oryginalny wygląd. Co jest nam potrzebne do korzystania z tej techniki?

Do nadruku właśnie tą techniką będą nam potrzebne: 

  • Tamponiarka
  • matryca (metalowa szlifowana lub polimerowa płytka z wyrytym lub wytrawionym wzorem),
  • tampon
  • farba

Wyróżnia się 3 rodzaje tamponiarek: ręczną, półautomatyczną i automatyczną. Tamponiarki ręczne to z reguły urządzenia jednokolorowe. Modele automatyczne mogą wykonywać nawet do 12 kolorów w jednym procesie nadruku. Tamponiarki mogą mieć otwarty lub zamknięty kałamarz. Do wykonania nadruku niezbędna jest matryca, z wzorem do nadruku, z której z kolei tampon nabiera farbę. Największą żywotność mają matryce stalowe, dodatkowo jej atutem jest fakt, iż możemy ją wykorzystywać z obu stron.

Występują 3 główne czynniki, które wpływają na jakość druku:

  • Dobór odpowiedniej wielkości tamponu do detalu, na którym będziemy wykonywany nadruk
  • Odpowiednio przygotowana matryca
  • Odpowiednio dobrana farba do powierzchni zadrukowywanej 

Tampodruk sprawdza się na bardzo trudnych powierzchniach. Farby tampodrukowe powstają w oparciu o wzornik kolorystyczny RAL oraz Pantone. Dzięki temu nadruk staje się wręcz nieusuwalny z danego gadżetu. Jest popularny i często wykorzystywany ze względu na niską cenę oraz duże możliwości w znakowaniu zarówno niewielkiej jak i dużej ilości gadżetów. Jak nietrudno się domyślić, bardzo ważnym czynnikiem w tej technice jest odpowiedni dobór farby do znakowanego gadżetu.

Tampodruk na drobiazgi jest to popularna i tania technologia stosowana zwykle do druku na małych przedmiotach o różnorodnych  kształtach. Polega na przenoszeniu farby z kałamarza na przedmiot przy pomocy automatycznej gumowej pieczęci - tamponu. Sugerowana powierzchnia nadruku zależy od kształtu przedmiotu i kształtu tamponu, np.: na długopis 60 mm x 7 mm, na kubek 40 mm x 60 mm. Tampodruk stosujemy najczęściej do druku na przedmiotach z tworzyw sztucznych, drewna, ceramiki, szkła i metalu. Warto pamiętać, że druk każdego koloru na przedmiocie jest dodatkowo taryfikowany, dobrze więc zredukować ilość kolorów w logo i treści nadruku do niezbędnego minimum. Proszę również pamiętać, że nadruk w kilku miejscach na jednym przedmiocie również jest taryfikowany osobno za każde miejsce. Na szczęście tampodruk można zetrzeć, zmyć specjalnym rozpuszczalnikiem (PS2) w przypadku błędu, choć nadruk pozostawia mikroskopijny wżer widoczny pod światło.

Drukowanie tamponowe (tampodruk) to technika drukowania wklęsłego. Polega na nanoszeniu na podłoże farby z płaskiej formy drukowej, posiadającej wklęsłe elementy drukowe, za pomocą gładkiego stempla (tamponu) o odpowiednim kształcie. Technika ta umożliwia drukowanie na podłożach takich jak: guma, szkło, tworzywa sztuczne. Stosuje się ją do nadrukowania bardzo zróżnicowanych powierzchni, od długopisów, części samochodowe po sprzęt AGD i RTV. Możliwe jest znakowanie dużej ilości przedmiotów w krótkim czasie. Tampodruk charakteryzuje się wysoką rozdzielczością i dobrą jakością nadruku.

[caption id=""attachment_2602"" align=""aligncenter"" width=""1280""] tampodruk nadruki[/caption]

Ograniczenia:

  1. Obszar zadruku maksymalnego na różnych przedmiotach jest ograniczony (półokrągłe, krzywizny, okrągłe)
  2. Pasowanie kolorów - łatwo pasować 2 kolory. Więcej jest trudniej i drożej (przykład długopis Butterfly/Promoshop)
  3. Ilość miejsc + ilość kolorów buduje nam cenę nadruku (przykład długopis Butterfly/Promoshop)
  4. Nie drukujemy na rzeczach z włoskami - tkaniny, klocki
  5. Czas schnięcia farby - kilka mikrosekund, ale są wyjątki: metal, szkło i ceramika (po dodaniu utwardzacza, farba schnie aż 48 h)
  6. Nieodtłuszczona, brudna, dotykana powierzchnia nie przyjmuje farby w sposób trwały - np.: ręcznie skręcane długopisy lub używane długopisy, na których trzeba coś dodrukować (nowy telefon, nowy adres)

Sposoby na oszczędność:

  1. Ta sama wielkość matrycy do wykorzystania na różnych przedmiotach.
  2. Wznowienie druku (matryca nadaje się do ponownego użycia w ciągu kolejnych 6 miesięcy lub do 10.000 nadruków)
  3. Nadruk jasnego koloru na ciemnym tle podrażnia nadruk o 50% („syndrom IKEA”). Jeśli możemy, to lepiej zastosować nadruk w kontrze. Lub jeśli gadżet musi pozostać ciemny, użyjmy srebrnej farby, która jest bardzo kryjąca.
  4. Srebrny utwardzony nadruk o ton ciemniejszy od metalu na którym został nadrukowany, świetnie imituje grawer laserowy, a jest kilkakrotnie tańszy.
  5. Nie jest oszczędnością kupienie sobie upominku reklamowego w sklepie, hurtowni, bo taniej, i przyniesienie go do nadruku! Bardzo często mamy do czynienia z tworzywami polipropylenowymi lub impregnowanymi tkaninami, które nie przyjmują standardowych farb drukarskich. Jeśli rzecz jest wykonana z powszechnie występującego w sklepach polipropylenu, to chociaż tańsza, ale trudniej się drukuje - inaczej (droższe farby, polaryzacja przed nadrukiem: czyli podgrzanie do określonej temperatury lub przetarcie specjalnym antystatykiem). Podstawowe tworzywo ABS (95% upominków plastikowych) w popularnych katalogach wspaniale przyjmuje nadruk.
  6. Czy możesz sam sobie spakować towar? Czy towar musi być spakowany? Koszt czynności towarzyszących drukowi jest olbrzymi - pakowanie, rozpakowywanie kartoników, woreczków, bateryjek, montaż i demontaż np.: tarcz zegarów trwa kilkanaście razy dłużej niż samo drukowanie. Buduje to koszty i trwa sporo czasu. Jeśli możemy z tego zrezygnować, zróbmy to i domagajmy się niższej ceny.
  7. Oszczędzimy wiele pieniędzy, gdy odpowiednio wcześnie zadbamy o to, by nasze logo składało się z podstawowych kolorów i dodatkowo, żeby istniało w wersji monochromatycznej (jednokolorowej). Profesjonalnie zaprojektowane logo powinno opierać się o kolory ze skal podstawowych, a więc powszechnie występujących farb, nie powinno zawierać rastrów i przejść tonalnych. Najlepiej, żeby nie miało więcej niż 3-4 kolory.
  8. Oszczędźmy na nadruku przynajmniej jednego koloru. Wyjmijmy wiodący kolor z logotypu i poszukajmy go wśród kolorów upominków reklamowych i nadrukujmy pozostałe kolory. Wiodący kolor wyjdzie z tła. Ten sam efekt, a koszt wyraźnie niższy.

 

GADŻETY REKLAMOWE Z NADRUKIEM

minimalne zamówienie 1000 zł z nadrukiem i dostawą

    • O NAS
    • Od 1998 roku pomagamy Państwu wybrać oryginalne i ciekawe gadżety reklamowe z nadrukiem. Dbamy by dobrze służyły budowaniu i wzmacnianiu Waszych relacji biznesowych i osobistych. To jest nasz wspólny cel i zrobimy wszystko, by go razem osiągnąć.

    • Tel.:+48 91 421 3677
    • e-mail:info@promoshop.pl
więcej więcej
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium