Zapytaj o gadżety reklamowe

Odpowiemy natychmiast w godzinach 8-16

Szybki Kontakt
Kategorie bloga
Wzornik Pantone i poprawny odczyt kolorów 0
Wzornik Pantone i poprawny odczyt kolorów

Wzornik Pantone to najlepszy przyjaciel specjalisty w branży reklamowej i ubezpieczenie od wielu kłopotów. Zatem ważne, żeby umieć się nim obchodzić. 

Kolory odgrywają w branży reklamowej kluczową rolę. Większość marek posiada swoje Książki Logo, czyli tak zwane manuale (Corporate Identity Manual), w których bardzo precyzyjnie i restrykcyjnie opisana jest kolorystyka logotypu oraz zasady jego odwzorowania na różnych nośnikach i w różnych warunkach ekspozycji. W firmowych manulach i książkach logo najczęściej napotkacie skalę kolorów Pantone, czyli opracowany przez firmę Pantone Inc. z USA wzorcowy standard identyfikacji kolorów, uznawany za wiodący w świecie poligrafii i reklamy. Poszczególnym kolorom zostały nadane numery, po to by na całym globie zunifikować wygląd marek i logotypów. Wzornik Pantone zawiera kolory pełne, a więc "fabrycznie" wymieszane, ponumerowane i zdefiniowane.

Pantone to system pasowania barw w promieniowaniu świetlnym, który stosowany jest w CMS. Opracowany został przez firmę Pantone Inc. Podstawowa skala wskazuje 1761 kolorów, które oznaczane są numerami (np. 100, 1625). Powstają przez wymieszanie 18 pigmentów (w tym również czarnego i białego). Z tego powodu nie jest oczywiste ich odwzorowanie na skalach RGB i CMYK, więc kolory widziane na monitorze nie będą wierne kolorystycznie tym na wydruku. Dzięki wykorzystywaniu farb z palety barw Pantone możliwe jest uzyskanie takich samych kolorów wydruków na różnych podłożach o innym kolorze oraz w wielu technikach. W celu wykorzystania palety barw Pantone potrzebne jest specjalny fizycznie wydrukowany wzornik pokazujący wygląd barw po wydrukowaniu w świetle dziennym.

W praktyce reklamowej spotkacie się często z papierowymi wzornikami Pantone składającymi się z dwóch oddzielonych części. W jednej z części wzornik Pantone zawiera numery kolorów z indeksem U, w drugiej z indeksem C, np.: kolor żółty Pantone 100 będzie w jednej części wzornika występował z indeksem U, a w innej z indeksem C. Uważajcie: odcienie tych kolorów mogą się między sobą wyraźnie różnić, stąd bardzo ważne jest zwrócenie uwagi na te niepozorne literki. Co one oznaczają? Już wyjaśniam:

  • Literka U (jak Uncoated - ang. "niepowlekany") dotyczy nakładania farby w kolorze Pantone na powierzchnie matowe lub silnie chłonących farbę drukarską, w praktyce są to na przykład papiery offsetowe, tektury i kartony,
  • Literka C (jak Coated - ang. powlekany, pokryty) dotyczy nakładania farby w kolorze Pantone na powierzchnie z połyskiem, takie jak na przykład papier kredowany, lakierowany na błysk, plastik.

Ważne: przy nadrukach gadżetów popularnymi metodami: tampodrukiem i sitodrukiem stosujemy kolory Pantone z części C (Coated). I to własnie numery kolorów Pantone z indeksem C przekaż swojej drukarni lub dostawcy artykułów reklamowych wraz z materiałem graficznym. Farby do wykonywania nadruków są mieszane wg skali Pantone C już przez producentów, stąd przygotowanie właściwego koloru Waszego logo do nadruku nie powinno nastręczyć żadnemu drukarzowi większych problemów. Jeśli kwestia odwzorowania kolory jest dla Was szczególnie ważna, zawsze poproście o wykonanie próbnego nadruku do akceptacji. 

I jeszcze drobna uwaga: 

Panteon vs. Pantone

pantone-book-1239519-639x547

W tabeli poniżej widzicie rozkład podstawowej listy kolorów Pantone. Jednak, żeby z niego korzystać w tej postaci musicie mieć absolutną pewność, że monitor komputera na którym wyświetlacie tę stronę jest dobrze skalibrowany kolorystycznie. Możesz też pobrać wzornik w wersji pdf stąd: pantoneswatchbook


Od 1998 roku pomagamy klientom wybrać i zamówić gadżety reklamowe z nadrukiem, gadżety promocyjne, materiały reklamowe, czy wreszcie prezenty firmowe dla pracowników. Wykonujemy nadruki, grawer i haft. Nie lubimy się chwalić, ale dostarczyliśmy gadżety firmowe dla kilkunastu tysięcy Klientów w całej Polsce i za granicą. Byłoby nam bardzo miło współpracować równiez z Tobą.Na koniec tradycyjnie - zaproszenie do współpracy

Agencja Reklamowa Szczecin - Butterfly Gadżety Reklamowe

Aleja Bohaterów Warszawy 98 • 70-341 Szczecin • tel. 91 421 3677 • fax 91 883 5139

e-mail: info@promoshop.pl

 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium